Комітет Верховної Ради України з питань антикорупційної політики вітає рішення парламенту прибрати корупцію у сфері переатестації моряків

01 липня 2021, 16:31

Верховна Рада України 29 червня ухвалила законопроект № 3944 «Про внесення змін до статті 51 Кодексу торговельного мореплавства України щодо вимог до кваліфікації членів екіпажу», ініціатором якого був народний депутат України -  член Комітету Іван Шинкаренко. Окрім нього до роботи над законопроектом долучалися народні депутати України - члени Комітету Олександр Ткаченко, Володимир Кабаченко, Антоніна Славицька та Олексій Жмеренецький.

За ухвалення законопроекту в цілому проголосували 333 народних депутатів України.

Законопроект зареєстрований у Верховній Раді України ще 29 липня 2020 року. З моменту реєстрації і до моменту ухвалення Закону пройшов майже рік, і лише після всебічної і одноголосної підтримки Комітетом з питань антикорупційної політики зазначений законопроект був розглянутий головним Комітетом з питань транспорту та інфраструктури та Верховною Радою України.

Зокрема, 11 червня Комітет з питань антикорупційної політики провів виїзне засідання у місті Одесі, в якому взяли участь представники від моряків, місцевої влади, правоохоронних органів, громадських організацій. Ключовим питанням було обговорення корупційних ризиків при переатестації моряків та необхідність негайного розгляду законопроекту № 3944.

За результатами вказаного засідання Комітет з питань антикорупційної політики звернувся до Голови Верховної Ради України та Комітету Верховної Ради України з питань транспорту та інфраструктури щодо розгляду законопроекту в найкоротший строк. Попри дискусію на засіданні Комітету Верховної Ради України з питань транспорту та інфраструктури проект Закону було підтримано та рекомендовано внести на розгляд парламенту.

Згідно з пояснювальною запискою до законопроекту, вимоги до повторного підтвердження кваліфікації моряків утворюють необґрунтоване навантаження на посадових осіб Інспекції з питань підготовки та дипломування моряків, а саме — збільшення кількості осіб, які залучаються для прийняття іспитів як члени державної кваліфікаційної комісії, що, у поєднанні з низьким рівнем використання сучасних інформаційних технологій під час обробки документів від моряків, призводило до утворення штучних черг для складання іспитів.

Водночас законодавством України не передбачалося альтернативних способів повторного підтвердження диплома, окрім проходження курсів підвищення кваліфікації з подальшим іспитом.

Через такі прогалини у законодавстві виникла серйозна проблема з підготовкою моряків та видачею їм кваліфікаційних документів, що призвело до корупції у цій сфері, обсяг якої сягнув до 100 млн.доларів США щорічно.

Прийнятим Законом прибрано зазначену корупційну схему та передбачено повторне підтвердження диплому моряка не більше ніж через п'ять років з дати видачі попереднього підтвердження, без складання іспитів у державній кваліфікаційній комісії.

Після підписання Закону Президентом України Міністерство інфраструктури України зобов’язане привести усі нормативно-правові акти у відповідність до вимог нової редакції статті 51 Кодексу торговельного мореплавства України та визначити прозору процедуру видачі морякам повторного підтвердження дипломів без участі державної кваліфікаційної комісії.